9.12.07

با ربط و بی ربط

یک دلیل دیگر برای مخالفت با انرژی اتمی

تا کنون در مورد خطرات ناشی از زندگی در نزدیکی نیروگاه‌های اتمی، تحقیقات مختلفی در آلمان صورت گرفته است. به دلیل نتایج متناقض این تحقیقات، اخیراً اداره‌ی حفاظت در برابر تشعشعات، طرح یک تحقیق جدید را به یکی از مراکز معتبر آسیب‌شناسی در آلمان سپرد، با این شرط که در این پروژه از کارشناسان موافق و مخالف انرژی اتمی به اندازه کافی مشارکت داشته باشند. این تحقیق در مورد میزان و ضریب ابتلای به سرطان در میان کودکان زیر ۵ سال که در فواصل متفاوتی از نیروگاه‌ها زندگی‌ می‌کنند،‌ انجام شده است. نتیجه تحقیق نشان می‌دهد که واقعاً هم ضریب ابتلای به سرطان در حوالی نیروگاه‌ها بیشتر است. به عبارت دقیق‌تر، در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۳ شمار کودکانی که در شعاع ۵ کیلومتری نیروگاه‌های زندگی می‌کرده‌اند و به سرطان مبتلا شده‌اند ۷۷ نفر بوده است,‌ در حالی که در مساحت‌های مشابه دورتر از نیروگاه‌ها، این رقم ۴۸ نفر است. دست‌اندرکاران تحقیق البته نخواسته‌اند که بلافاصله میان رقم بالاتر سرطان و تشعشعات رادیواکتیو رابطه یک به یک برقرار کنند، اما تحقیق، بدون نتیجه‌گیری آشکار هم، به بحثی گسترده در آلمان راه برده است.

۴ سال پیش که دولت سوسیال دمکرات‌ها- سبزها طرح خاموش‌کردن تدریجی نیروگاه‌های اتمی و صرف‌نظر‌کردن از این انرژی را تا سال ۲۰۲۵ به تصویب رساند، مبنا بر این گذاشته شده بود که نیروگاه‌ها به لحاظ آسیب‌نزدن به سلامت مردم از ضریب‌ اطمینان بالایی برخوردارند. با انتشار تحقیق دیروز، نه تنها مدافعان انرژی اتمی که خواهان ادامه کار نیروگاه‌ها بعد از سال ۲۰۲۵ هستند در موضع دفاعی قرار گرفته‌اند، بلکه مخالفان محمل خوبی پیدا کرده اند که بر خواست خود دائر بر تعطیل هر چه سریعتر نیروگاه‌ها تاکیدی بیشتری کنند.

آلمانی‌ها با تجربه‌ی و دانششان در زمینه‌ انرژی هسته‌ای و ایمن‌سازی آن، کماکان از دست خطرات این نوع انرژی در نگرانی‌اند. تکلیف سلامت و ایمنی ما ایرانی‌ها که تازه اولین نیروگاه را داریم احداث می‌کنیم،‌ آن هم با تکنولوژی عقب‌مانده روسیه، چه می‌شود؟ ظاهراً، آزدمون آزمود‌‌ه‌ها، ندیدن تجربه‌‌ی دیگران و رسیدن به بن‌بست با پای خود جزء ویژگی‌های «برجسته‌ی» ما ایرانیان است!

«القاعده از ما قوی‌تر عمل می‌کند»

« دیپلماسی بیشتر، ارتباطات قوی‌تر و کمک‌های خارجی وسیع‌تر و در مجموع قدرت نرم باید در آینده بیش از پیش از سوی ایالات متحده به کار گرفته شوند تا بتواند چالش‌های بین‌المللی را به سود خود رقم زند. یکی از مهمترین درس‌های حمله نظامی به عراق و افغانستان این است که موفقیت نظامی صرف نمی‌تواند به پیروزی منتهی شود. آمریکا باید در آینده بیش از این‌ها بر دیپلماسی و کمک‌های اقتصادی متکی شود. ما به ویژه در زمینه ارتباطات استراتژیک با سایر جوامع و انتقال پیاممان به آنها دارای ضعف‌های اساسی هستیم... این برای ما شرم‌آور است که القاعده بهتر از ما می‌تواند اینترنت را در خدمت انتقال پیام خود به کار گیرد. واشنگتن تا کنون قادر نبوده است با بقیه جهان ارتباط و مراوده برقرار کند و حرف و سخن خود را به درستی به آنها منتقل کند. زمانی که در آمریکا بحث بر سر راهبردهای ارتباطی با سایر جوامع درمی‌گیرد، کمتر می‌توان از مقولاتی مانند، سرعت، انعطاف و ارتباطات میان‌‌فرهنگی سخنی شنید... در مقایسه با بودجه نظامی تقریباً یک بیلیون دلاری ما، اختصاص سالانه ۳۵ میلیارد دلار به برنامه‌های مربوط به سیاست خارجی اصلاً رقمی نیست.»

نه، این حرف‌ها را منتقدان سیاست خارجی آمریکا بر زبان نیاورده‌اند. این‌ها نقطه‌نظرات روبرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا هستند که روز ۲۶ نوامبر در یک سخنرانی در دانشگاه کانزاس استیت عنوان کرده است.

من پزشک نیستم!

خبرنگار خطاب به رائول کاسترو: حال فیدل کاسترو چطور است؟

رائول: من یک سرباز( ارتشی) هستم، پزشک نیستم!

«مدیون زنان تبعیدی هستیم»

« ما زنان آفریقای جنوبی مفتخریم از این که در عرصه‌های مختلف اجتماعی سمت‌های مهمی را کسب کرده‌ایم. من در این رابطه باید از نقش کنگره ملی آفریقا و به ویژه از زنانی از این سازمان که از تبعید خارج، به کشور بازگشته اند سپاسگزاری کنم. آنها بودند که این موضوع را به گفتمان عمومی بدل کردند و به آن دامن زدند. وضعیت امروز ما بیش از همه ثمره‌ی تلاش و کارزار آنهاست. »

ساندار بوت، زن سفیدپوست عضو اتحاد دمکراتیک آفریقای جنوبی ( قوی‌ترین حزب اپوزیسیون) و رئیس فراکسیون این حزب در پارلمان.

هنر زندگی

هنر زندگی، هنر بیان وبه نمودآوردن خویش است، که از حرف‌زدن شروع و به دکولته ختم می‌شود. ( کوکو چنل/ Coco Chanel, نیازی که به معرفی ندارد.)

در ۱۲ سالگی!

در سخنرانی روز دوشنبه در دانشگاه شریف، دانشجویی از علی لاریجانی سئوال کرد شما در ۱۹ سالگی ازدواج کردید نظر شما در مورد سن ازدواج چیست؟ لاریجانی در جواب این سئوال که با خنده حضار مواجه شد پاسخ داد من پیشنهاد می کنم در ۱۲ سالگی ازدواج کنید و هرچه زودتر زن بگیرید.

اشتباه رئیس!

«یکی از اشتباهات من این بود که زبان کردی را ممنوع اعلام کردم.»( کنعان اورن، رهبر کودتای ۱۹۸۰ در ترکیه، که دولتش با تشدید فشار به کردها عملاً رادیکالیسم را در این منطقه دامن زد و باعث شد که مواضع و رویکردهای پ پ ک به سرعت هوادار پیدا کند.)

اشتباه زیردستان رئیس!

« کردها می‌خواستند به زبان خودشان صحبت کنند، آوازهای خودشان را بخوانند و با فرهنگ خودشان زندگی کنند، و این‌ها مطالباتی بودند که ما به آنها بی‌اعتنا ماندیم و نفی‌اشان کردیم. بدبختانه ما با این تفکر بزرگ شدیم که قومی به نام کرد در ترکیه وجود ندارد و آنها نیز زیر مجموعه‌ای از ترک‌ها هستند. ما مطالبات اجتماعی آنها را مزاحم تلقی می‌کردیم و هیچگاه نتوانستیم ماهیت مسئله کردها را درک کنیم.» ( فرمانده نیروی زمینی ترکیه در دوران حکومت کودتایی کنعان اورن)

احساس کردم در وطن دومم هستم

«ایرانی‌ها همیشه آن چیزی که می‌بینید نیستند. بعضی وقتها کاملا برعکس آن چیزی هستند که شما می‌بینید، درست مثل ایتالیایی‌ها.سالها پیش، قبل از دوره آقای خاتمی، من به دعوت اداره فرهنگ و هنر ایران به آنجا سفر کردم. البته این سفر، یک سفر توریستی بود، به همین دلیل هم، من مثل هر اروپایی دیگری، اول به اصفهان رفتم. فردای رسیدنم به اصفهان، به بازار بزرگ آنجا رفتم، ولی دیدم همه مغازه‌ها بسته‌است. بعد دیدم که سیل جمعیت به طرف بازار سرازیر میشود، مردم سیاه‌پوش که با صدای بلند گریه می‌کردند، به سر و صورتشان می‌زدند و خودشان را با زنجیر و دست می‌زدند. بعضی‌ها هم روی زمین افتاده بودند و گریه می‌کردند. حتی زنها هم با صدای بلند گریه می‌کردند و به سینه‌شان می‌کوبیدند. کم‌کم ترس برم داشت. جمعیت مدام زیادتر می‌شد و من در آن لحظه، تنها اروپایی ساکن اصفهان بودم. فکر می‌کردم آن وسط غریبم و هیچکس مثل من نیست. مدام کوچک و کوچکتر می‌شدم تا اینکه دیدم یکی با دست به پهلویم می‌زند. می‌ترسیدم برگردم چون فکر کردم حتما می‌خواهد بگوید تو اینجا چه کار می‌کنی؟ بالاخره بعد از اینکه چندبار به پهلویم زد، با ترس و لرز برگشتم و دیدم مردی است که صورتش غرق اشک است و قیافه‌ا‌ش کاملا غم‌زده. با همان قیافه غم‌زده و خیس از اشک از من پرسید: می‌خواهی یک فرش بخری؟! و من آنجا فهمیدم که درست آمده‌ام و وطن دوم من بعد از ایتالیا ایران است». «روبرتو چولی» کارگردان بنام ایتالیایی-آلمانی

آواز‌خوانی زن مسلمان خوب است، اما نه برای مسلمانان

گروه موسيقي بانوان «ژيوار» در تعدادي از سفارتخانه‌هاي کشورهاي خارجي در تهران براي سفراي خارجي کنسرت موسيقي و آواز کردي اجرا کرده اند.

خانم ژيوار شيخ الاسلامي خواننده اين گروه در گفت‌وگو با «پيامنير» در تهران گفت: بنا به دعوت رسمي تعدادي از سفارتخانه‌هاي کشورهاي خارجي در تهران و به منظور معرفي موسيقي و آواز کردي سلسله کنسرت‌هايي را با همکاري گروه موسيقي بانوان «ژيوار» اجرا کرده‌ايم.

اعضاي گروه موسيقي بانوان ژيوار عبارتند از خانم‌ها گلنوش ملايري (سرپرست گروه و نوازنده سنتور)، ژيوار شيخ الاسلامي (خواننده)، سونيا نظامي (کمانچه)، شيوا قهرمان نژاد (تار)، آهو ايراني (دوتار)، نازنين قاسمي (عود)، نيره اصغري (ضرب) و گوهرناز مصائبي (دهول).

تبصره: گروه همخوانی هم نمی‌کند که به لحاظ شرعی بی‌اشکال باشد، بلکه یک خواننده دارد. یعنی صدای زن مسلمان برای مرد غیرمسلمان شرعی است، اما برای مرد مسلمان نه. تبعیض تا کجاها که پیشروی نکرده است!

ایدز در قم

جديد ترين آمار ايدز در قم، پايتخت مذهبی جمهوری اسلامی ايران، از افزايش نزديک به ۱۰۰ درصدی مبتلايان به اين بيماری طی ۲ سال گذشته خبر می دهد.

ریيس مرکز بهداشت و درمان قم قم نيز همزمان هشدار داد که الگوی انتقال ويروس اچ.آی.وی در کشور در حال تغيير از «انتقال تزريقی» به «انتقال جنسی» است.

آمار مبتلايان به ايدز در قم در آذر سال ۸۱ از سوی مقام های رسمی ۲۲ نفر اعلام شد،پس از آن در مهرماه سال ۸۲ اعلام شد که تعداد مبتلايان به ايدز در اين شهر مذهبی به ۷۰ نفر رسيده است.در بهمن سال ۸۴ خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی به نقل از مسئولان پزشکی تعداد مبتلايان به ايدز در اين شهر را ۱۷۷ نفر اعلام کرده بودند که در آذر ماه سال ۸۶ به ۳۲۴ نفر رسيده است.

آیا به زودی نوبت کیف زنان است؟

رئيس پليس تهران بزرگ در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه طرح امنيت اجتماعي تا چه زماني ادامه دارد گفت: اجراي اين طرح تا زماني كه دغدغه‌هاي مردم رفع نشود ادامه خواهد داشت.

رادان در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه رئيس عقيدتي سياسي نيروي انتظامي اعلام كرده‌ است كه در اجراي طرح امنيت اجتماعي ملاك ما شرع است نه عرف و بنابراين پوشيدن چكمه‌هاي بلند چه مشكلي خواهد داشت گفت: قرار گرفتن شلوار در داخل پوتين‌هاي بلند ايجاد تبرج (خودنمايي به نامحرم) مي‌كند و بنابراين از لحاظ شرعي نيز مشكل دارد.

تا حالا به کفش کاری نداشتند، حالا به کفش‌ها هم گیر می‌دهند. احتمالاً از فردا راجع به کیف خانم‌ها، رنگ و وزن و ابعاد و مخلفاتش هم دستورالعمل صادر می‌کنند.

تحریم تا درون مترو

فاز دوم مترو، که قرار است شمال و جنوب و شرق و غرب تهران را به هم وصل کند، باید در چارچوب یک برنامه پنج ساله تحقق یابد. مهندس هاشمی، مدیر عامل مترو، در این مورد به روزنامه ایران گفت: دولت و شهرداری توان تامین این هزینه را ندارند. راه حل این مشکل، استفاده از اعتبارات خارجی است. اما تحقق این امر نیز با مشکل روبرو است. مدیرعامل مترو در این زمینه اظهار داشت: "ما، طرح دریافت وام‌ درازمدت را مطرح کردیم و مجلس نیز آن را تصویب کرد. اما کشورهای خارجی از پرداخت وام خودداری کردند".

علت پرهیز خارجیان از پرداخت وام، این است که بیمه‌های دولتی از بیمه کردن این وام‌ها خودداری می‌ورزند. این مشکل را در واقع تنش اتمی ایران با جهان غرب به بار آورده است. به عنوان نمونه، در سال جاری، بیمه هرمس آلمان تنها برای حدود ۳۵۰ میلیون یورو کالای صادراتی شرکت‌های آلمانی تضمین سپرد.